EM 3: Jenis-jenis Event
1. Konferens
-
Tergolong didalam event yang popular. Kebanyakan
melibatkan golongan akademik, pakar di dalam bidang perubatan dan ahli
perniagaan
2. Seminar
-
Event berasaskan pendidikan da latihan kepada
pihak pengurusan dan staf. Kebanyakan seminar adalah lebih kepada sesi “one way
communication”
3. Meetings
-
Event bisnes yang popular dikalangan syarikat
besar. Memfokuskan kepada perbincangan operasi atau strategi kewangan
4. Team Building events
-
Kunci kepada kumpulan yang terus maju dan
bermotivasi di dalam sesebuah syarikat
dan jabatan adalah melalui sesi penganjuran professional “Team Building”.
5. Trade Show
-
Sesi pameran yang melibatkan sesi pembentangan
dan demonstrasi produk terkini syarikat terlibat. Yang mana, aktiviti
pembentangan adalah slot paling penting.
6. Business Dinner
-
Majlis yang diadakan untuk meraikan pihak
pengurusan dan staf syarikat. Kebiasaan dilaksanakan pada hujung tahun, sebagai
salah satu daripada ganjaran social kepada semua.
7. Golf Events
-
Pertandingan Golf ini adalah salah satu daripada
aktiviti / event untuk menambah bilangan pelanggan / “customer”. Selain
menambah kesetiaan pelanggan dan meningkatkan motivasi pekerja.
8. Press Conference
-
Event yang dirancang khas dengan tujuan sama ada
untuk mengumumkan produk terkini, pelancaran produk, kempen pemasaran atau
untuk memaklumkan pemegang saham atau umum berkenaan isu/status kewangan
terkini syarikat.
9. Networking Events
-
Event yang dianjurkan khas untuk meningkatkan
nilai dan skil pemasaran individu. Event yang akan menambah koleksi senarai
pelanggan / client atau potensi rakan bisnes anda.
10. Incentive Travel
-
Salah satu daripada metod memberi ganjaran dan
meningkat motivasi staf. Selain ia mampu meningkat kesetiaan dan urusan bisnes
yang berpanjangan. Ia melibatkan ganjaran travel yang menyeluruh.
11. Opening Ceremonies
-
Diadakan untuk memulakan sesebuah majlis besar
dan penting seperti konvensyen, “annual meetings” dan event yang berdurasi dua
ke tiga hari.
12. Product Launches
-
Merupakan event yang penting bagi memperkenalkan
pasaran dengan produk terkini . Pembentangan yang terancang dan terbaik mampu
menarik minat pembeli, pelabur dan media pada satu masa.
13. Theme parties
-
Majlis keraian yang selalunya melibatkan tema
tertentu. Kebiasaannya, sesi makan-makan adalah agenda utama.
14. Trade Fairs
-
Event yang akan mengetengahkan produk atau
servis yang ditawarkan kepada pengguna dan pelabur. Ada kala, event ini juga
melibatkan sesi “Business Matching”
15. Shareholders Meetings
-
Event tahunan dan wajib bagi setiap tahun. Lebih kepada sesi pembentangan
status kewangan dan operasi syarikat. Juga membincangkan hal ehwal perancangan
masa depan syarikat. Selain sesi melantik Ahli Lembaga Pengarah yang baru.
16. Award Ceremonies
-
Event yang dianjurkan dengan tujuan untuk
memberi penghormatan dan motivasi kepada staf tertentu yang telah Berjaya
menghasilkan kejayaan kepada syarikat dan mengekalkan pelanggan syarikat.
17. Board Meetings
-
Memberi fokus kepada strategi target dan vision syarikat. Lokasi event akan
menentukan tahap dan jenis mesyuarat yang diadakan.
18. Executive Retreats
-
Sesi melarikan diri daripada jadual kerja yang
padat dan kehidupan bisnes seharian. Disamping sama-sama belajar berkenaan cara
terbaik untuk mendapatkan idea dan menambah kreativiti pekerja.
19. Weddings
-
Majlis perkahwinan yang kebiasaannya memerlukan
khidmat nasihat “Wedding Planner”.
20. Birthdays
-
Majlis sambutan hari lahir yang kebiasaannya
melibatkan tema tertentu. Selain memerlukan buget tertentu di dalam
merealisasikan tema yang diminta.
21. Wedding Anniversaries
-
Majlis sambutan ulang tahun perkhawinan. Melibatkan
perancangan yang rapi bagi meraikan pasangan yang bakal diraikan.
22. Family events
-
Event yang melibatkan pertemuan dan pengumpulan
ahli keluarga dan dijalankan aktiviti bersama-sama. Ia boleh melibatkan
pelbagai jenis aktiviti dan format program.
Comments
Post a Comment